Catalán

¿Fecha de caducidad o de consumo preferente?

¿Fecha de caducidad o de consumo preferente?


El Reglament (UE) 1169/2011 del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d’octubre de 2011, regula la informació alimentària facilitada al consumidor. L’article 2 defineix la “data de durada mínima” com la data fins a la qual l’aliment manté les seves propietats específiques quan es conserva correctament i l’article 24 estableix que, en cas d’aliments *microbiològicament molt peribles i que puguin suposar un perill per a la salut humana, la data de durada mínima s’ha de canviar per la “data de caducitat”

La data de caducitat dels aliments és una qüestió de seguretat: els aliments es poden consumir fins a aquesta data, però no després.

La data de consum preferent es refereix a la qualitat, ja que l’aliment és segur per a consumir després de la data, però pot ser que perdi característiques organolèptiques pròpies com a sabor, textura, etc.

L’operador econòmic és el responsable de decidir quina data de les dues li correspon al seu producte i, per a ajudar-lo en aquesta determinació, l’EFSA proposa un arbre de decisions amb una sèrie seqüencial de 10 preguntes.

L’arbre de decisió ha d’aplicar-se producte per producte i identificar els microorganismes patògens rellevants i determinar si poden créixer o produir toxines en condicions raonablement previsibles durant el seu processament i magatzematge.

L’OE ha d’entendre l’objectiu i els efectes dels processos aplicats durant la fabricació.

Algunes preguntes:

Fruites i hortalisses fresques, vins, begudes amb graduació alcohòlica superior al 10%, productes de fleca i brioixeria que es consumeixen en 24 h, vinagre, sal, sucre sòlid, productes de confiteria i xiclets.

Si el producte és congelat, no s’espera un creixement de microorganismes patògens durant la vida útil i, per tant, li correspon “Consumir preferentment abans de”.

 Teniu més informació en aquest enllaç

OTRAS NOTICIAS

🍽Restauración: Obligatoriedad de un plan de prevención para evitar pérdidas de alimentos

La restauración y las empresas afines que trabajan en ella son el sector que debe estar más atento. Se ha promulgado la Ley contra el derroche alimentario, que, entre otros aspectos, obliga a los restaurantes a facilitar que la clientela se pueda llevar con un envase la comida que no acabe; insta a las empresas alimentarias a incentivar la venta de productos con caducidad cercana; establece que los restos no comibles se aprovechen para otros usos.

Leer más