Català

🍽Restauració: Quines són les obligacions dels establiments de restauració davant el malbaratament alimentari?

🍽Restauració: Quines són les obligacions dels establiments de restauració davant el malbaratament alimentari?

Catalunya disposa de la Llei de prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentaris a Catalunya. La llei ha d’ajudar a assolir els objectius de desenvolupament sostenible de fam zero i es proposa reduir en un 50% el malbaratament alimentari l’any 2030.

Les regulacions que estipula la llei i que ha entrat en vigor enguany (2023) desplega les accions i els deures que cada agent de la cadena alimentària haurà de complir obligatòriament.

A continuació, en destaquem algunes:  

  • Productors i fabricants: integrar els principis de reducció de pèrdues i malbaratament alimentari a l’estratègia de Responsabilitat Social Corporativa.
  • Emmagatzematge i distribució: posicionar la marca amb responsabilitat social i ambiental a través d’accions per reduir les pèrdues i malbaratament alimentari i informar els consumidors sobre hàbits de consum responsables, així com fer acords amb proveïdors i altres empreses per a acomplir la priorització de les accions de prevenció.
  • Hotels i restauració: 
    • Separar la recollida dels residus orgànics, detectar aquells recursos que es podrien aprofitar i promoure el consum de productes de temporada i de proximitat. 
    • Implementar programes educatius per a entitats que operen càterings i menjadors escolars. 
    • Facilitar que els consumidors s’enduguin el menjar sobrer sense cost addicional. 
    • Administració pública: integrar noves clàusules en els contractes i concursos públics per a prevenir el malbaratament i les pèrdues alimentàries; recollir dades de generació i prevenció de malbaratament i pèrdues alimentàries, i elaborar un Pla Estratègic Català. 

Tots els agents, excepte les microempreses, estan obligiades a:

  • Elaborar un PLA ESTRATÈGIC de prevenció i reducció de pèrdues i malbaratament alimentari. 
  • MESURAR i INFORMAR, anualment, els indicadors de seguiment. 
  • QUANTIFICAR la donació d’aliments per a consum humà o alimentació animal.

Aquests tres punts es poden diversificar d’aquesta manera:

  1. Definir els objectius estratègics del pla.
  2. Designar un equip de treball i /o persona responsable.
  3. Descriure els fluxos del procés de producció.
  4. Quantificar les pèrdues i malbaratament alimentari a través d’una sèrie d’indicadors (petjada de carboni, petjada hídrica, etc).
  5. Analitzar les causes i definir les accions de prevenció i reducció.
  6. Identificar punts crítics i definir les mesures correctives.
  7. Formar el personal.
  8. Desenvolupar un sistema de monitorització, documentació i registre.
  9. Comunicar els resultats assolits.
  10. Verificar i actualitzar el pla.

Les administracions públiques, per la seva banda, han d’incorporar als contractes públics clàusules per prevenir les pèrdues i el malbaratament alimentari, recollir i analitzar les dades de les pèrdues i el malbaratament i elaborar un pla estratègic de prevenció d’aquestes pèrdues.

ALTRES NOTÍCIES

🍽Restauració: Obligatorietat d’un pla de prevenció per evitar pèrdues d’aliments

La restauració i les empreses afins que hi treballen són el sector que ha d’estar més atent. S’ha promulgat la Llei contra el malbaratament alimentari, que, entre altres aspectes, obliga els restaurants a facilitar que la clientela es pugui endur amb un envàs el menjar que no s’acabi; insta les empreses alimentàries a incentivar la venda de productes amb caducitat pròxima; estableix que les restes no menjables s’aprofitin per a altres usos.

View more »

Data de caducitat o de consum preferent?

La data de caducitat dels aliments és una qüestió de seguretat: els aliments es poden consumir fins a aquesta data, però no després.

La data de consum preferent es refereix a la qualitat, ja que l’aliment és segur per a consumir després de la data, però pot ser que perdi característiques organolèptiques pròpies com a sabor, textura, etc.

View more »